martes, 3 de noviembre de 2015

L'intervenció del monitor.

L’esport, en certa manera, ofereix als joves la possibilitat de trobar-se amb moments d’esbarjo i distensió de manera saludable; un lloc per a fer amistats, passar-ho bé, ocupar el temps de lleure de què disposen, al mateix temps que aprenen i es formen com a persones.
A determinades edats, i sobretot en etapes properes a l’adolescència, poden aparèixer certes conductes de risc.
Conductes de risc són tots aquells comportaments que poden generar conseqüències negatives per al jove i/o per al grup social al qual pertany.

Davant aquest tipus de conductes, vosaltres com a monitors/es podeu col·laborar en la seva detecció, sense que això signifiqui estar de forma permanent alerta o pendent de què apareguin (o no) situacions de risc, ja que això també pot perjudicar la vostra relació amb el grup.
Prevenir no vol dir només evitar, prohibir, eliminar, negar, o castigar. Quan parlem de prevenció l’hem d’entendre en positiu. No significa evitar només que els joves prenguin drogues, o que pateixin trastorns alimentaris, que beguin alcohol, etc. Prevenir significa, sobretot, aconseguir que els nois i noies aprenguin a passar-s’ho bé de moltes maneres, que tinguin una bona autoestima, que sàpiguen prendre decisions responsables, i que confiïn en ells mateixos.
Encara que es doni informació als joves sobre quines són les principals conductes de risc, i s’exposin els perills que aquestes poden generar, informar no és suficient de cara a la prevenció. El fet de donar informació pot ésser, fins i tot, contraproduent segons el moment en què es trobi el jove. D’altra banda, sovint, també s’ha fet servir la por com a estratègia de prevenció i això podria despertar la curiositat i motivar-ne el consum (en el cas de les drogues).

O sigui que amb la informació, no n’hi ha prou. I llavors, què podem fer?
S’ha vist que hi ha una sèrie de factors individuals, familiars i socials que augmenten la probabilitat que apareguin conductes de risc (els anomenats ‘factors de risc’) i d’altres que disminueixen la possibilitat de desenvolupar-les, fent a la persona més resistent (els anomenats ‘factors protectors’).

Factors de risc- Factors de protecció
Factors de Risc
Factors protectors
 Entorn social desfavorit
 Estil educatiu familiar inconscient
 Conflicte familiar
 Baixa vinculació familiar
 Problemes de conducta precoços i persistents
 Fracàs escolar i problemes de rendiment  acadèmic
 Baixa implicació escolar
 Rebuig al grup d’iguals i aïllament
 Comportaments antisocials

 Autonomia i autoestima
 Seguretat en un mateix
 Capacitat crítica
 Tolerància a la frustració
 Acceptació de la diversitat i les diferencies
 Hàbits i actituds saludables
 Capacitat per a prendre decisions
 Sentit de la responsabilitat
 Diversificació d’interessos
 Satisfactòria ocupació del temps del lleure
...
Font: Àmbits Esport. (2000) Prevenció i Esport. Guia didàctica de prevenció per a professionals de l’esport. Generalitat de Catalunya.
Tabla ventana


Prevenir, per tant, consisteix en disminuir els factors de risc i, sobretot, potenciar els 
factors protectors.
L’exercici físic, el joc i l’esport poden ser factors de prevenció si es plantegen de forma adequada, ja que poden aportar als joves beneficis físics, psicològics i socials.

Ara bé, l’esport no sempre és preventiu ja que, segons com es faci, pot actuar en sentit contrari al desitjat.
L’esport pot fer disminuir l’autoestima (dels que no ho fan bé), pot facilitar la marginació (dels que «són diferents»), pot aïllar de la societat (als que només volen guanyar) i pot, fins i tot, empènyer al consum de drogues o substàncies dopants.

Perquè l’esport sigui realment preventiu, tu ets essencial!


No hay comentarios:

Publicar un comentario