martes, 3 de noviembre de 2015

El paper del monitor.


Idees clau

• El paper del monitor/a en l’educació en valors és fonamental, ja que aquest és un referent a imitar per als joves a qui està entrenant.
• L’esport és un factor de prevenció de possibles conductes de risc, o sigui, d’aquells comportaments que poden generar conseqüències negatives per al jove i/o per al grup social al qual pertany.
• Prevenir no vol dir només evitar, prohibir, eliminar, negar, o castigar. Prevenir és potenciar l’autoestima, la confiança en un mateix i la responsabilitat.
• Alguns exemples de conductes de risc: el consum de drogues i els trastorns alimentaris com ara l’anorèxia i la bulímia.

1. Aspectes a considerar en quant al rol del monitor/a

La nostra tasca de monitors/es és molt complexa. Tant és així, que el fet d’ensenyar un esport comporta disposar de coneixements i recursos sobre com poder transmetre una determinada tècnica individual, unes tàctiques o estratègies d’equip, a més de posar-les en pràctica, corregir-les i millorar-les, tot pensant en la preparació física; però també ha de tenir en compte les possibles diferències de cadascun dels membres de l’equip, motivar-los, animar-los constantment, valorar el progrés individual i de l’equip, etc.
Alhora, suposa constantment prendre decisions i estar pendent de molts altres temes tant o mes importants que la programació dels exercicis o activitats. Ens estem referint al tracte personal que hem de tenir amb cada membre del grup o equip; a com afrontar el tema de la competició i l’acceptació dels resultats, ja siguin bons o dolents; al fet de tenir en compte els pares i mares, els objectius dels club o l’entitat on estiguem treballant; fins i tot, estar pendents d’altres temes no específics de l’entrenament: des de l’equipament que portaran, fins als aspectes relacionats amb possibles desplaçaments, materials necessaris, etc.
Tot això fa que vosaltres compartiu moltes hores amb els infants a qui esteu entrenant i que, més enllà de ser entrenadors/es, us pugueu convertir en una persona molt propera a ells, de manera que us vegin com a un referent o model a seguir.
Ben segur que si feu memòria recordareu aquell monitor/a que us entrenava de petits i que sovint potser admiràveu i volíeu arribar a imitar en alguns aspectes. Potser, també, podríem trobar justament el cas contrari: aquells a qui no us tractava de manera adequada i que recordeu amb certa amargor. El cert és que tot el que feu o deixeu de fer, la manera com vestiu, l’actitud que tingueu davant dels nens, etc., tot els hi està influint directament, marcant d’alguna forma la seva manera de ser.

2. Quin paper juga el monitor/a en l’educació en valors?

Si educar en valors significa tenir present que, a més d’entrenar o ensenyar un esport, estem formant a infants com a persones, hem de pensar que l’objectiu de la nostra tasca ha de ser formar bons esportistes però que, endemés, tinguin una bona actitud davant de determinades situacions.
Concretament ens referim a què els nens han d’aprendre a:
– Respectar els companys, els contrincants i a l’àrbitre.
– Respectar i acceptar les normes establertes.
– Saber acceptar el guanyar i el perdre.
– Col·laborar i treballar en equip.
– Assumir responsabilitats dins de l’equip (acceptació dels rols assignats, tasques i funcions dins del grup, etc.).
– Entendre la competició com un mitjà i no com una finalitat en ella mateixa.
– Respectar els materials i les instal·lacions.
– Ser ben educats en tots els llocs a on es vagi (en el propi gimnàs, club, i als altres llocs.
Tot i que aquests objectius segur que no us semblen desconeguts, és important ser conscients que la vostra intervenció determina d’una manera molt directa la conducta dels infants que teniu al vostre grup.

3. L’actuació del monitor/a o entrenador/a

Que volem dir quan afirmem que la teva actuació és molt important a l’hora d’educar en valors? Ens referim a alguns aspectes com els que t’indiquem a continuació:

1. Com informes o expliques un exercici o activitat:
- L’expliques mentre tots els nens estan atents i asseguts?
- Ho fas cridant i amb els nens distrets?
- Deixes que els nens facin preguntes?
- Utilitzes un llenguatge adequat i precís?
- Fas alguna demostració personalment o amb algun nen o nena?
- Aconsegueixes captar l’atenció de tots els nens?
2. Com motives?
- Creus que transmets entusiasme a les teves classes o entrenaments?
- Fas bromes amb l’alumnat?
- Hi ha un ambient distès i agradable de treball?
- Proposes reptes a l’alumnat?
- Fas gestos de suport i d’aprovació?
- Participes en alguna activitat?
3. Com corregeixes?
- Fas correccions a tot el grup o correccions individuals?
- Dones sovint estímuls positius i ànims?
- Ajudes personalment en la realització d’algun joc o exercici?
- Felicites els encerts i les bones actuacions, o bé et mostres estricte, renyes sovint, i només recrimines els errors?
4. Com et comuniques amb els nens?
- Parles una estona abans i després d’acabar l’entrenament amb el grup?
- Deixes que els nens expliquin o comentin els seus dubtes, o que valorin l’entrenament? Saps escoltar-los?
- Saps atendre possibles iniciatives?
- Saludes els infants en arribar a l’entrenament i t’acomiades d’ells quan marxes?
5. Com et relaciones?
- Mostres un caràcter afable, relaxat i proper als nens?
- Creus que transmets seguretat i confiança?
- O bé et mostres distant i autoritari per assegurar el control del grup?
- T’enfades sovint o et mostres crispat?
- Tractes a tots els infants de la mateixa manera, o bé et preocupes només per uns quants i a la resta els deixes una mica de banda? Si és així, per què?
- Et preocupes si algun jugador es fa mal, o bé si no ha pogut venir als entrenaments?
6. Com actues davant dels conflictes?
- Et poses nerviós o intentes inspirar calma i seguretat?
- Procures resoldre els conflictes tot parlant amb el grup?
- T’interesses pel què ha passat i intentes ajudar a resoldre les situacions que hagin generat el conflicte?
- Intentes evitar el conflicte, fer veure que no te n’has adonat?
- Utilitzes càstigs: expulsions, exclusions, fer voltes al pati o al gimnàs per solucionar el conflicte?
7. Com et comportes en general?
- Assisteixes als entrenaments amb roba de carrer o vas equipat amb xandall?
- Tens cura de la teva imatge corporal?
- Mostres uns hàbits saludables?
- Fumes davant dels infants?
- Quan t’expresses, ho fas correctament o bé tot sovint deixes anar males paraules i insults?
- Sens dubte que hi ha molts altres elements a tenir en compte però n’hem ressaltat uns quants, i amb els exercicis i propostes, t’adonaràs que en podem trobar d’altres.
Sens dubte que hi ha molts altres elements a tenir en compte però n’hem ressaltat uns quants, i amb els exercicis i propostes, t’adonaràs que en podem trobar d’altres.



Factors de risc- Factors de protecció
Factors de Risc
Factors protectors
 Entorn social desfavorit
 Estil educatiu familiar inconscient
 Conflicte familiar
 Baixa vinculació familiar
 Problemes de conducta precoços i persistents
 Fracàs escolar i problemes de rendiment  acadèmic
 Baixa implicació escolar
 Rebuig al grup d’iguals i aïllament
 Comportaments antisocials

 Autonomia i autoestima
 Seguretat en un mateix
 Capacitat crítica
 Tolerància a la frustració
 Acceptació de la diversitat i les diferencies
 Hàbits i actituds saludables
 Capacitat per a prendre decisions
 Sentit de la responsabilitat
 Diversificació d’interessos
 Satisfactòria ocupació del temps del lleure
...
Font: Àmbits Esport. (2000) Prevenció i Esport. Guia didàctica de prevenció per a professionals de l’esport. Generalitat de Catalunya.
Tabla ventana



De situacions de risc en podem trobar de diferents tipus. Entre les més destacades, volem assenyalar les següents:
Entre els diferents tipus de drogues que podem trobar a la nostra societat, els problemes relacionats amb el consum d’alcohol i el tabac són els més freqüents, ja que són les drogues més habituals entre els adolescents. Sovint el consum d’aquestes substàncies fa que els joves es sentin més propers al món dels adults, «els fa sentir més grans» i, en casos extrems, poden arribar a produir problemes de marginació social.
Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), una droga és qualsevol substància que, un cop introduïda a l’organisme, té la capacitat d’alterar el sistema nerviós central, i és susceptible de crear dependència física i/o psíquica, o ambdues coses alhora.
Sense entrar en la classificació i/o les característiques d’aquestes substàncies (informació que podeu trobar fàcilment en altres fonts documentals com per exemple a la «Fundación de ayuda contra la drogadicción» (http://www.fad.es/) sí que ens referirem breument als efectes que poden provocar les drogues, per tal que vosaltres pugueu detectar si entre els vostres alumnes apareixen situacions en les que considereu que hauríeu d’intervenir.
Com es pot detectar el consum de drogues?
Es molt difícil parlar d’indicadors clars que ens ajudin a detectar un possible abús de drogues, ja que els seus efectes poden ser molt diversos: una substància que a una persona pot produir-li apatia, desídia o somnolència, a una altra, posem per cas, pot produir-li justament els efectes contraris.
D’altra banda, també hem de tenir en compte que alguns dels símptomes que pot produir el consum de drogues es poden confondre amb determinats símptomes típics de l’adolescència, etapa en què es troben els nostres joves, i que poden donar-se de manera natural, i amb més o menys freqüència, a la majoria dels adolescents.
Quins són els possibles indicadors d’un consum de drogues?
– Apatia: pèrdua d’interès...
– Absentisme.
– Irritabilitat.
– Canviar d’amics.
– Evitar parlar de drogues.
– Elevada accidentalitat personal.
– Eufòria excessiva, rialles excessivament duradores, pèrdua de contacte amb la realitat, al·lucinacions...
Què por fer (o què ha de fer) el monitor/a si detecta algun d'aquests indicadors?
Si detectem algun dels indicadors anteriors, com hem d’actuar? És difícil donar receptes ja que cada situació i cada cas pot ser diferent, però tot i així cal afrontar la situació amb serenitat i discreció. D’una banda, creiem que no és bo intentar fer veure que no ens hem adonat de res, i d’altra banda tampoc és convenient fer-ne una «patum». En tot cas, el diàleg serà fonamental per intentar ajudar a superar la situació. Amb qui haurem de parlar?
– Amb els nois i noies afectats.
– Amb les famílies dels joves.
– Amb algun responsable o amic del club, etc.
Des dels poders públics, associacions i entitats s’estan fent moltes campanyes informatives i de sensibilització per tal d’evitar caure en el consum de drogues. Podeu trobar aquesta informació a l’apartat de bibliografia i enllaços d’interès.
Ben segur que tots vosaltres heu sentit a parlar de l’anorèxia i la bulímia, o potser fins i tot teniu algun amic, familiar o alumne proper que n’hagi patit. Tant l’una com l’altra constitueixen dos trastorns de l’alimentació que afecten a tots els àmbits de la persona (físic, psicològic i emocional) i de la seva vida quotidiana (relacions socials, feina, estudis i família).
Tant l’anorèxia com la bulímia solen tenir múltiples causes i factors que intervenen en el seu origen, desenvolupament i manteniment, la qual cosa fa que siguin difícils de tractar i que requereixin la intervenció de diferents professionals. Diverses associacions a tot Espanya treballen per ajudar a les persones i famílies que pateixen aquest tipus de problemes.
Consultant l’adreça següent, pots trobar diferents associacions espanyoles per ajudar a afrontar aquest problema.
L'anorèxia nerviosa
Les principals característiques de l’anorèxia són el desig de perdre pes i el terror a estar gras, aspectes que es converteixen en el centre de totes les preocupacions del jove que la pateix, i que afecten greument a tota la vida de la persona.
Es tracta d’un trastorn de l’alimentació que pot arribar a convertir-se en una autèntica obsessió i malaltia, i sol aparèixer en etapes de l’adolescència. L’anorèxia afecta sobretot a les noies, però cada vegada més s’ha pogut comprovar que també pot afectar els nois.
Tot i que s’ha escrit molt sobre el tema, s’han fet reportatges per la televisió, s’han escrit articles als diaris i revistes, explicarem alguns trets característics de l’anorèxia:
– El menjar es converteix en una autèntica obsessió. Per tal de perdre pes, es redueix l’ingesta, tant en quantitat com en varietat.
– Hi ha una obsessió per perdre pes i fer exercici físic per tal de cremar calories. Cal dir que els joves que practiquen esport són un dels col·lectius amb mes alt risc de patir anorèxia.
– Hi ha una alteració de la imatge corporal: es veuen grassos quan en realitat estan molt prims, i això els impulsa a continuar fent esforços per aprimar-se. Tenen una imatge distorsionada d’ells mateixos.
– S’acostumen a provocar vòmits o també és freqüent prendre’s laxants, ja que són mecanismes per treure fora del seu cos tot allò que s’ha ingerit.
– Les relacions socials tant amb la família com amb els amics acaben sent molt conflictives, entrant en un aïllament, ja que eviten la possibilitat d’anar a berenar, a sopar, a prendre un refresc, fet que posa en evidència la seva situació.
Bulimia nerviosa
Es tracta d’un trastorn de l’alimentació en el que un pot arribar a menjar molt fins a afartar-se, o sigui, es menja de manera compulsiva i després es busquen mecanismes per tal d’eliminar el que s’ha ingerit mitjançant la utilització de laxants, diürètics i la provocació de vòmits. Igual que la persona anorèxica, qui pateix bulímia té molta por a engreixar-se i, davant la falta de control sobre la seva alimentació, apareixen sentiments de culpabilitat, despreci personal i baixa autoestima.
Gemma Lienas, descriu en el seu llibre de Bitllet d’anada i tornada (pàgina 125) alguns dels símptomes d’aquest trastorn:
« (...) aleshores, un dia, després de menjar molt, com que em sentia culpable, vaig mirar de vomitar. Va ser tan fàcil, que vaig decidir que aquella era una bona solució: podia menjar molt, sempre que després vomités.
Una altra solució, diu, era fer servir els laxants. Però el cos s’acaba acostumant als laxants i a les vomitades, i deixen de ser efectius. I perquè continuïn funcionant cal prendre’s més i més laxants i provocar-se més i mes vòmits...
També feia servir els dejunis. Em passava un o dos dies sense menjar res, fins que ja no podia aguantar –la gana em feia la punyeta- i vinga atipar-me com una porca.
Li podia fer trencar el dejuni qualsevol emoció una mica forta. S’enfadava amb algú: afartada! S’entristia: afartada! Tenia por: afartada! (...)
– ...afartar-se vol dir menjar qualsevol cosa sense poder parar, en qualsevol ordre, com si fossis una bèstia»
Podem dir que els trets que defineixen la persona que pateix anorèxia o bulímia són molt semblants, i sovint és fàcil trobar nois i noies que pateixen els dos tipus de trastorns alimentaris.
c) Conductes sexuals de risc.
d) Maltractaments...
I també us proposem reflexionar sobre el sedentarisme. Si bé no podem qualificar-lo de conducta de risc com a tal, sí que convé alertar i conscienciejar els joves dels possibles efectes que aporta a la nostra salut un excés de sedentarisme. Per això també us proposarem una activitat sobre el tema en qüestió.
A continuació, malgrat s’hagi parlat de l’existència de diferents activitats de risc, ens centrarem, bàsicament, en la prevenció del consum de drogues, els trastorns alimentaris i el sedentarisme; ja que, com a monitors/es, són les situacions més properes que podem detectar i sobre elles, a partir de la pràctica esportiva o de l’exercici físic, hi podem incidir d’una manera més directa en relació amb el nostre alumnat.

5. Exercici físic i prevenció de conductes de risc

L’esport i l’exercici físic poden constituir un factor de prevenció davant les possibles conductes de risc, ja que si aquests s’ofereixen d’una manera adequada, aporten uns grans beneficis per a la persona que els practica. Ens referim a beneficis de tipus físic, però també de tipus psicològic i de tipus social.
Ara bé, depenent de l’enfocament que se li doni a la pràctica esportiva, pot ocórrer que aconseguim potenciar, encara més, els factors de risc enfront dels de protecció. Per donar alguns exemples:
– L’esport d’alt rendiment, sempre aporta beneficis per la salut? És adequat que els infants de dotze anys entrenin quatre o cinc hores diàries? Quins riscos poden sorgir?
– Què passa amb aquells infants que no són acceptats o no són considerats bons per a una determinada pràctica esportiva i se’ls margina? Creieu que continuaran practicant l’esport o que l’abandonaran? Creieu que la pràctica esportiva els ha afavorit l’autoestima o potser ha suposat el contrari?
Per tal d’analitzar tots aquests aspectes, et proposem que facis els exercicis que t’adjuntem a continuació.

Què he après?

• Que la meva actuació com a monitor/a és fonamental de cara a l’educació dels nois i noies que estic entrenant... Molt més important del que em pugui imaginar.
• Tot el que faig o deixo de fer influeix de manera decisiva en l’educació dels joves al meu càrrec. He de ser conscient que, a més d’entrenar o transmetre una sèrie de destreses i habilitats esportives, estic formant i ajudant a fer-los créixer com a persones.
• Com a monitor/a o entrenador/a, sóc un referent per als nois i noies i cal donar un bon exemple.
• En ser una persona jove i propera als esportistes, és convenient que parli sovint amb ells si detecto possibles problemes. Si apareixen situacions complexes o difícils de resoldre, hauré de parlar amb les seves famílies ja que hi poden haver situacions que se m’escapin de les mans.
• L’adolescència és una etapa de la vida en la que solen aparèixer determinades conductes de risc: consum de drogues, trastorns d’alimentació... L’esport pot ser un element de prevenció d’aquestes conductes.
• Prevenir significa, sobretot, aconseguir que els nois i noies aprenguin a passar-s’ho bé de moltes maneres, que tinguin una bona autoestima, que sàpiguen prendre decisions responsables, i que confiïn en ells mateixos. El meu paper de monitor/a pot ser clau en les conductes de prevenció.

Referències bibliogràfiques i enllaços d’interès

AROLD, M. (1999). Míriam és anorèxica. Barcelona: Edebé, 4a edició.
LIENAS, G. (1999). Bitllet d’anada i tornada. Barcelona: Empúries, pàgina 125.


No hay comentarios:

Publicar un comentario