Entenc que el món universitari ha de millorar dia
a dia. Per això crec que es tindrien que marcar unes certes pautes per
aconseguir-ho el més ràpid possible. Una d’aquestes pautes podria consistir a
fixar-se en el que funciona bé en cualsevol universitat del món i poder-ho
adaptar si és possible a la nostra. Entenen per bé, tot allò que faciliti que
l'alumne aprengui, allò que faciliti ensenyar als professors, i a
l'administració reduïr costos mantenint el mateix servei o millorantlo.
Sembla difícil, però si dos llocs similars (dos
universitats semblants), tenen resultats diferents (per exemple econòmics), és
clar que un ho fa millor que l'altre, o al menys es tindria que estudiar el
perqué de la diferència.
Si una cosa funciona molt bé, s’ha d’estudiar si
pot funcionar a un altre lloc i si és pot copiar o adaptar. Per fer això la
universitat hauria de decidir fer-ho de manera clara, directa i àgil. Quan dic
això, em refereixo a treballadors que només es dediquessin a aquesta tasca i
que la poguessin dur a terme.
Un petit exemple: en algunes assignatures es pot
veure la solució online amb tota la seva esència de l'examen, del que es tracta es que ho facin
totes les assignatures en totes les universitats i mai repetir un examen.
Crec que s’haurien de fomentar més els
exàmens parcials, pel millor seguiment de l’assignatura. També estaria bé
marcar un programa, on s’indiques el que és fa a cada classe o al menys el que
es farà cada setmana, de manera que el alumne és faci una idea del que es
trobarà el dia que hi vagi, o allò que s’ha perdut el dia que falti. Això es
podria posar en el dossiers electrònics sense cap problema una setmana abans de
la classe, així com el que es recomana llegir abans de fer-la. Podrien quedar
els professors del mateix departament i posar-se d’acord en com explicar-ho
d’una manera que s’entengui millor, no em refereixo a la matèria en si, que
això quasi totes les assignatures ho fan, bé, no totes, malgrat que hi hagi el
mateix programa. Haurien de posar en comú la manera d’explicar-ho de manera que
l’alumne ho pugui comprendre millor. Aquest mètode el podrien posar per escrit
i serviria de referència a professors futurs. Modificant-se i adaptant-se a
cada professor i anar variant cada any, (això seria un treball constant i
dinàmic), sense limitar tampoc la llibertat de càtedra. Simplement seria un
eina més per al professor, on ell pogués ajudar als altres i millorar ell a la
vegada en la seva manera d’ensenyar.Entenc que hi ha molta matèria que no es
dóna perquè no hi ha temps. Si s’expliqués millor, de manera més simple i
condensada, es podrien fer més parts del temari. Moltes vegades es posa força
interès en coses molt senzilles, que es podrien explicar millor i més ràpid,
incidint més en els temes més crucials que surten a l’examen.
També proposo un dossier històric (online), en el que tota la
informació que cada any es posa als dossiers electrònics (on es consulten els
apunts), es pogués consultar sempre. Així es podria consultar el que cada any
s’ha anat posant; naturalment amb els seus corresponents exàmens de tots els
anys, amb la solució detallada de manera que sigui fàcil de comprendre, i
eliminant, potser, allò que no estigui ben expressat o sigui equívoc. Alhora
que hi ha un dossier electrònic on el professors penjen la matèria de
l’assignatura, podria haver un dossier pels alumnes on poguessin penjar apunts
i matèria d’interès. Tot això apunta al objectiu bàsic de la universitat tal
pel que fa a l'alumne que és apendre, retendre i aplica els coneixements
adquirits, i el objectiu bàsic del professor que és ensenyar. Crec que algunes
de les propostes exposades podrien millorar aquests objectius.
La universitat a de donar aquests coneixements de
la manera més clara, precisa, i transparent que pugui, fent que cada any
aquests coneixements millorin. Ha d’estar en constant col·laboració amb l’alumne,
i amb el món laboral per facilitar la recerca de treball.
Faré un incís, els alumnes paguen per adquirir coneixements i
la
universitat té el deure de fer tot el possible per donar a entendre aquests
coneixements
de la manera més clara, precisa, actualitzada i transparent que es pugui, i que cada any
aquests
coneixements han de millorar. La universitat ha d’estar al servei dels
alumnes, i no pas
els alumnes al de la universitat, així que cal facilitar en tot el que es
pugui l’estudi i tots
els tràmits que es puguin fer, i això es un treball tan a llarg termini,
com a curt termini.
MPC.
No hay comentarios:
Publicar un comentario